Plaatje bij het artikel van ODBS 't Heem

ODBS 't Heem staat voor:

  • Meervoudige Intelligentie
  • Dalton
  • Werkeilanden
  • Groepsdoorbrekend werken

Zelfstandigheid

Binnen het daltononderwijs willen we kinderen opvoeden tot zelfstandig denkende en handelende volwassenen. Wij zijn ervan overtuigd dat een zelfstandige werkhouding van pas komt in het voortgezet onderwijs en in het latere leven als volwassene, zowel privé als in het beroep dat het kind later zal uitoefenen. Daarom geven we kinderen graag de kans om te leren zelfstandig allerlei dagelijkse probleempjes die ze tegenkomen, op te lossen. In plaats van dat de volwassene meteen zegt hoe het moet, leren we de kinderen om eerst zelf na te denken over de oplossing. En dan blijkt meestal dat ze dat prima kunnen.

StoplichtUitgestelde aandacht

Bij het zelfstandig werken is de leerkracht niet altijd meteen beschikbaar om je te helpen. Dit wordt uitgestelde aandacht genoemd. Als tijdens de periode van uitgestelde aandacht, tegen problemen aanloopt, dan moet je weer zelf goed nadenken over hoe je dat oplost. Kinderen kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om een ander kind hulp te vragen, of om deze opdracht maar even te laten rusten en eerst een andere opdracht van de taak te gaan doen.
Tijdens het zelfstandig werken is de leerkracht natuurlijk altijd op de achtergrond beschikbaar voor hulp als dat nodig is. Hij heeft de functie van vangnet en van begeleider.
Deze vorm van zelfstandigheid vinden wij opvoedkundig erg waardevol, maar de organisatievorm met uitgestelde aandacht heeft nog een groot praktisch voordeel. Het biedt de groepsleerkracht namelijk veel gelegenheid om kinderen individueel of in groepjes extra uitleg te gegeven.
Zelfstandigheid oefenen hoort bij alle leeftijden. Al vanaf de eerste dag op school wordt er een beroep op de zelfstandigheid van de kinderen gedaan.

De kinderen in groep 1 en 2 kunnen het moment van uitgestelde aandacht herkennen aan de kralenketting. Als de leerkracht de kralenketting om heeft, mag hij niet gestoord worden.
Vanaf groep 3 wordt er gewerkt met het stoplicht. Als het kind tegen problemen aan loopt, kan het onder andere gebruik maken van de handelingswijzer zelfstandig werken.
Als de kinderen zelfstandig aan het werk zijn, maken ze gebruik van de hulpbak en nakijkbak. De kinderen kunnen hun werk in de hulpbak leggen als zij een vraag hebben en hun tafelgroepje hen niet heeft kunnen helpen en de leerkracht nog niet beschikbaar is. Als de kinderen het werk hebben nagekeken leggen zij het in de nakijkbak.

Deel deze pagina: